ZAS opent leerlab
Ziekenhuis aan de Stroom (ZAS) opent in ZAS Cadix een leerlab voor wie wil kennismaken met een job in de zorg of zich als zorgverlener wil bijscholen.
Filip Ceulemans
In het zopas geopende leerlab vinden studenten en ZAS-medewerkers een veilige omgeving om inzicht te verwerven in hun eigen vaardigheden en het gedrag van hun patiënten. Het opleidingsaanbod van het leerlab bestaat uit zowel simulatieoefeningen van de interactie met patiënten als de training van technische vaardigheden.
Simulatiepop

Bij simulaties traint men op verschillende aspecten zoals communicatie, attitude en samenwerking. Met de skillstrainingen worden praktische vaardigheden ingeoefend zoals injectietechnieken, bloedafname, het plaatsen van infusen, wondzorg en mondzorg.

Tijdens de simulatie krijgen de simulanten (zorgkundigen of studenten) te maken met realistische uitdagingen in de job. Doordat de simulatie wordt gefilmd, kunnen cursisten en lesgevers in een ander lokaal volgen wat er gebeurt, en er later op reageren. Daarnaast volgt een operator in een andere ruimte wat de simulanten doen, en speelt die daarop in via een luidspreker. De operator kan de simulatiepop bijvoorbeeld laten zeggen dat ze pijn heeft. Een simulatie met feedback van de deelnemers en de observatoren duurt iets meer dan een uur.
Vijf partners
Het leerlab zal gebruikt worden door Verpleegkunde Metropool, Sint-Jan Berchmanscollege Antwerpen, Sint-Norbertusinstituut en ZAS. Volgend academiejaar wordt ook KDG Hogeschool partner van het initiatief. Vanaf dan zullen ook bachelorstudenten verpleegkunde opleiding krijgen in het leerlab. Het Gouverneur Kinsbergencentrum subsidieerde het project.

“De trainingen in het leerlab focussen op vaardigheden die vaker voorkomen of een extra uitdaging vormen bij de oudere patiënt”, zegt Wim Van de Waeter, chief nursing officer van ZAS.Denk bijvoorbeeld aan het omgaan met mensen die dementie of een beperkte mobiliteit hebben, of aan het verzorgen van een oudere huid. Om dat zo realistisch mogelijk te maken, werken we met de levensechte simulatiepoppen en extra oefenmateriaal. Naomi en Mia zijn simulatiepoppen die jonge en oudere patiënten vertegenwoordigen en waarbij we het geslacht kunnen aanpassen. Met deze aanpak leren zorgkundigen en zorgkundigen in spe in een proefomgeving omgaan met echte uitdagingen in een geriatrische omgeving. Later willen we het leerlab ook inzetten voor de opleiding van artsen en verpleegkundigen.”
Superhelden
Het leerlab richt zich ook op scholieren uit het secundair onderwijs. Zij kunnen er op een interactieve manier kennismaken met de zorg. Voor deze jongeren is er bijvoorbeeld het Zoro-spel, waarbij ze op een touchscreen kennismaken met verschillende profielen in de zorg, zoals werken in een ziekenhuis, in een woonzorgcentrum en in de thuissituatie. Voor kinderen uit de lagere school werkte het leerlab de superheldenroute uit. Tijdens een ‘stage’ van een halve dag in ZAS Cadix volgen de kinderen een superheldenroute langs het onthaal, de apotheek, spoed, het leerlab en de keuken, waar ze telkens kennismaken met de mensen die er werken, de superhelden. Zo ontdekken ze spelenderwijs de ziekenhuiswereld.