(COLUMN) Multidisciplinair overleg met ChatGPT
Op 1 mei was het Dag van de Arbeid. Die ging destijds uit van de de norm: 8 uur werken, 8 uur rust, 8 uur vrije tijd. Jawadde, ik weet niet wat ik fout doe, want dat schema zit niet in mijn routine. De werktijd overheerst.
Toch zijn er trucjes om tijd te winnen. Ik noem het beest meteen bij de naam: kunstmatige intelligentie (AI, Artificial Intelligence).
Ik heb het niet over geavanceerde toepassingen van AI, maar gewoon over huis-tuin- en keukengebruik van AI door ons, artsen en andere hulpverleners. Gewoon om bij te blijven met de wetenschap of kennis te vergaren en te delen, of onderwijs te geven.
Dat levert tijdswinst om slimmer te worden en bij te blijven, zonder de zorg te ontmenselijken. Waarden zoals autonomie, trots op je werk en zinvol bezig zijn, blijven cruciaal om met zin (meestal dan) je werk te kunnen doen. Daar is menselijk contact voor nodig, ten minste zo voel ik dat.
Dat moet zo blijven, maar dan met AI als hulplijntje. Ik heb het dus niet over integratie van AI in elektronische patiëntendossiers of analyse van radiologie-beelden; nee, daar mogen koppen met meer kennis van zaken zich over buigen.
Mijn AI-kennis krijg ik door met GenZ te werken. ChatGPT hoort bij hun leven. Mijn studenten moeten zich vaak voor de examencommissie van de universiteit verantwoorden omdat ze voor een werkstuk ChatGPT gebruikt zouden hebben. Zonde eigenlijk dat dat een criterium is, want correct gebruik van ChatGPT kan lerend zijn.
Bovendien kan nooit 100% bewezen worden dat iemand ChatGPT gebruikt heeft. Dat hoorde ik laatst tijdens een ChatGPT training; iemand had - als test - zijn doctoraat van destijds (pre-AI-tijdperk) laten checken door een AI-generated text detection model. Dat schatte de kans dat ChatGPT gebruikt was, op 97%. Tsss.
Mijn studenten moeten zich vaak voor de examencommissie verantwoorden omdat ze voor een werkstuk ChatGPT gebruikt zouden hebben.
Ik leer de studenten chat niet, maar laat zien hoe je het gebruikt: met een kritische blik. Verifieer altijd de bronnen. Het is eigenlijk gewoon Google next level, alleen efficiënter en mee met de tijd.
Bij het gros van mijn collega’s, ouder dan GenZ, is AI nog ver weg uit het dagelijkse leven. Zonde. De crux zit erin om een juiste rol toe te delen aan ChatGPT, en een goede prompt te schrijven. Hoe gedetailleerder de informatie die je geeft, hoe specifieker de info die je krijgt.
Zelfs voor het geven van feedback gebruik ik ChatGPT. Ik ga dan "in dialoog" met Chat, soort van mini multidisciplinair overleg. Ik geef 'Chat' de rol van collega-beoordeelaar en deel mijn observaties over de student of assistent. Vervolgens vraag ik of Chat om dat om te zetten naar feedback met tips, in maximum drie zinnen. Het is fantastisch wat eruit komt, ik zou het zelf nooit zo hebben kunnen verwoorden, en het geeft werkbare handvaten voor de student. En het gebeurt op basis van de info die ik gaf. Dit is echt leuk samenwerken.
Kleine kanttekening: let op, want het invoeren van persoonsgegevens (of info die naar één persoon herleid kan worden) druist in tegen de privacyregels, tegen de GDPR – General Data Protection Regulation. Dus hou het de informatie anoniem.
Oh ja, nog een tip: hoe beleefder en vriendelijker je bent in je prompt, hoe beter de informatie. Hoe leuk is dat!
Doe jezelf een plezier, gun je een paar uur speeltijd, spelen met Chat. Misschien wel een timer zetten, want voor je het weet is je dag om.
Sofie Fransen is chirurg, docent aan de Universiteit Maastricht en coach voor artsen.