Kempense ziekenhuizen starten telemonitoring van patiënten met hartfalen
Telkens een patiënt met hartfalen in het ziekenhuis wordt opgenomen, neemt zijn levenskwaliteit af. Het RIZIV wil onderzoeken of een actieve opvolging van patiënten in de thuissituatie hospitalisaties kan vermijden. Daarom worden patiënten met hartfalen voortaan via telemonitoring opgevolgd in AZ Herentals, H. Hartziekenhuis Mol en AZ Turnhout.
Filip Ceulemans
Het aantal patiënten dat lijdt aan hartfalen neemt jaar na jaar toe. De prognose bij diagnose is niet goed: wanneer iemand de diagnose krijgt, heeft hij meer dan 40% kans om binnen de vijf jaar te overlijden. De levenskwaliteit van deze patiënten vermindert en ze lopen het risico vaak te worden (her)opgenomen in het ziekenhuis.
Hartfalen is een chronische aandoening die wordt gekenmerkt door periodes met een stabiele klinische toestand. Tal van uitlokkende factoren kunnen dit evenwicht verstoren. Op dat moment doet zich een acuut hartfalen voor, met soms een hospitalisatie tot gevolg. Vaak zijn dus ziekenhuisopnames langdurig, gemiddeld acht tot tien dagen. Ze veroorzaken de grootste maatschappelijke kost binnen het totale budget van de hartfalenzorg.
Versneld op controle
Belangrijke indicatoren die op een terugval kunnen wijzen, zijn de bloeddruk, de pols en het gewicht van de patiënt. Voortaan organiseren AZ Herentals, H. Hartziekenhuis Mol en AZ Turnhout de opvolging van deze parameters via telemonitoring. De patiënt vult dagelijks in een applicatie op de smartphone zijn parameters in. Deze gegevens worden elke werkdag door de hartfalenteams in de drie ziekenhuizen gecontroleerd. Zijn er geen parameters ingegeven of worden er alarmerende afwijkingen opgemerkt, dan neemt het hartfalenteam contact op met de patiënt. Zijn er aanwijzingen dat de patiënt het inderdaad minder goed stelt, dan komt die versneld op controle.

Omdat hartfalen vaak voorkomt bij ouderen, gebeurt het wel eens dat zij niet over een smartphone beschikken. In dat geval wordt een systeem uitgewerkt waarbij externe ondersteunende partners worden ingeschakeld om de mensen dagelijks te bellen en de parameters en symptomen te bevragen. In de toekomst krijgen patiënten snel na een ziekenhuisontslag het bezoek van een gespecialiseerde verpleegkundige. Die overloopt zowel de medicatie om fouten te vermijden als de praktische richtlijnen voor een noodzakelijke aanpassing van de levensstijl.
Schommeling
“Nu we kunnen samenwerken met externe partners, is het voor de diensten cardiologie van de ziekenhuizen mogelijk om deze telemonitoring op te starten”, zegt dr. Harry Striekwold, cardioloog van H. Hartziekenhuis Mol. “Vroeger moesten patiënten de parameters in een boekje noteren en zelf contact opnemen met het ziekenhuis wanneer ze afwijkingen vaststelden. Maar het is voor patiënten moeilijk in te schatten wanneer een afwijkend getal het begin is van een terugval of wanneer een schommeling slechts een schommeling is.”
Gratis voor de patiënt

Omdat het RIZIV het project gedeeltelijk ondersteunt, is deelname aan de monitoring gratis voor de patiënten. Ze worden enkel gevraagd het engagement te tonen. De drie Kempense ziekenhuizen hopen op termijn alle patiënten met hartfalen in het systeem te kunnen opnemen.
“Dit is duidelijk een win-winsituatie voor alle partijen”, zegt hoofdarts dr. Goedele Beckers van AZ Turnhout. “Elke ziekenhuisopname die voorkomen wordt, betekent een winst in levenskwaliteit voor de patiënt en een daling van de zorgbelasting in de ziekenhuizen.”