Hittegolf: Risk Management Group en Crisiscentrum bijeengeroepen
"Ziekenhuizen alerter dan vroeger"
De Risk Management Group (RMG) van de FOD Volksgezondheid is maandag samengekomen naar aanleiding van de hittegolf deze week. Dinsdag vergadert het Nationaal Crisiscentrum. Volgens Zorgnet-Icuro is de zorgsector beter voorbereid dan vroeger.
De hele week loopt de temperatuur op boven 30 graden, en de nacht van donderdag op vrijdag wordt mogelijk de warmste ooit in België. Daarom is maandag de Risk Management Group (RMG) van de FOD Volksgezondheid samengekomen.
"De experts gaan na of de verschillende overheden voldoende maatregelen hebben genomen, kwestie van de bevolking te beschermen tegen de aanhoudende hitte", liet het kabinet van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) maandagavond weten.
Op aanraden van de federale gezondheidsautoriteiten komt het Nationaal Crisiscentrum dinsdag samen om de aanpak van de hittegolf in België te bespreken. De rol van het Crisiscentrum zou zich voorlopig wel beperken tot coördinatie en erop toezien dat de diensten alle info hebben, meldt De Standaard. Extra maatregelen opleggen vanuit de federale overheid, is (nog) niet aan de orde.
"Ziekenhuizen zijn alerter dan vroeger"
De voorbije dagen zijn in zorginstellingen hitteplannen geactiveerd, met extra maatregelen voor patiënten, bewoners en personeel. Volgens Lieve Dhaene van Zorgnet-Icuro is de sector daar vandaag veel beter op voorbereid dan vroeger.
"We zien dat er in alle zorginstellingen enorme aandacht is om alles te doen wat ze kunnen om het zo draaglijk mogelijk te houden", zegt Dhaene. In het UZ Gent betekent dat bijvoorbeeld dat de cateringdiensten bij extreme hitte extra water rondbrengen bij patiënten.
Hitteplannen bepalen welke maatregelen genomen worden wanneer het te warm wordt, van extra aandacht voor kwetsbare patiënten tot praktische ingrepen op de afdelingen. Volgens Dhaene is dat het resultaat van jarenlange sensibilisering. "Als je tien jaar terug zou kijken, was er minder alertheid om voorbereid te zijn op zo'n warme dagen", zegt ze. "En er was zelden een hele cluster aan maatregelen om in de praktijk te brengen."
Vandaag krijgen zorgaanbieders waarschuwingen van het Departement Zorg wanneer een hitteplan in werking moet treden.
Die aandacht is historisch gegroeid. Dhaene verwijst naar een dramatische hittegolf die in augustus van 2003 in Frankrijk aan duizenden mensen het leven heeft gekost. Sindsdien is er stap voor stap meer aandacht gekomen voor hitteplannen en preventie. Toch blijft hitte voor ziekenhuizen en woonzorgcentra een moeilijke situatie. "Situaties zoals deze week blijven moeilijk voor iedereen, zeker in zorgorganisaties waar het personeel moet blijven doorwerken", zegt Dhaene.
Daarbij speelt ook de staat van de gebouwen een rol. Niet elk ziekenhuis of woonzorgcentrum is even nieuw of even goed uitgerust om hitte buiten te houden. "Niet alle gebouwen zijn van vorig jaar", zegt Dhaene. "Of je in een ouder gebouw of in een recent gebouw zit, maakt een groot verschil." Op korte termijn valt daar volgens haar weinig aan te veranderen, het gaat om een brede discussie over financiering van zorginstellingen.
In het hitteplan van UZ Gent staan verschillende praktische maatregelen. Bij extreme hitte komen de cateringdiensten langs met extra water voor patiënten. Afdelingen moeten ook zorgen voor voldoende dorstlessende dranken voor medewerkers.
Opvallend is dat volwassen en pediatrische chirurgische patiënten water mogen drinken tot twee uur voor een ingreep. Verder wordt gevraagd om zonnewering tijdig te gebruiken, ventilatoren aan te vragen voor patiëntenkamers waar de airco onvoldoende koelt en elektrische toestellen uit te schakelen wanneer ze niet gebruikt worden.